Ryba w sosie śmietanowym

Często zdarza się, że gotujemy coś wieczorem na następny dzień na obiad, pakujemy do pojemniczków i następnego dnia okazuje się, że jedzenie było pyszne. Tak było z solą w sosie cytrynowo-śmietanowym. Owszem wiem, że ryby się skrapia sokiem z cytryny, ale nie spodziewałam się, że taki mocno cytrynowy smak może mi zasmakować. Komponuje się idealnie. Przepis z książki Marty Gessler „Kolory smaków”. Pisałam już kiedyś o tej książce, ale za każdym razem nie mogę się nadziwić. Kiedy pierwszy raz przeglądałam tą książkę pomyślałam, że te przepisy to jakieś za wymyślne, zupełnie nie w moim stylu. Zdjęcia ładne, trochę zbyt abstrakcyjne, żeby zachęciły do jedzenia. Ale gdy kupiłam książkę ze względu na cenę i właśnie zdjęcia okazało się, że przepisy są genialne – bardzo proste, z małą ilością składników, ale świetnym smaku, a zdjęcia owszem są często abstrakcyjne, ale genialne. Uwielbiam abstrakcję i chciałabym umieć tworzyć takie kompozycje.

Ale wracając do jedzenia. Pierwszy sos wg Marty Gessler zniknął w ramach codziennych obiadów. Dzisiaj zrobiłam dorsza z sosem koperkowym. Z racji lenia potrzebowałam czegoś prostego, właściwie to nie chciało mi się zajrzeć do książki, żeby sprawdzić przepis. Dodałam sporo cytryny. To w sosie najważniejsze. Reszta to tylko dodatek.

Przepis na rybę w sosie cytrynowo-śmietanowym wg Marty Gessler:

  • 1 cebula
  • 1/2 łyżeczki masła
  • 1/2 kg soli
  • 150 ml białego wina
  • 150 ml śmietany 36%
  • sok z 1 cytryny
  • sól
  • 1 płaska łyżeczka cukru

Cebulę drobno siekamy, następnie wrzucamy na patelnię i smażymy póki się nie zeszkli. Na niej układamy płaty soli, zalewamy winem i dusimy ok. 10 min. Dodajemy śmietanę, sok z cytryny. Przyprawiamy solą i cukrem. Gotujemy, aż sos zgęstnieje.

Wersja uproszczona z sosem koperkowym

  • olej
  • 2 filety ulubionej ryby
  • mąka do obtoczenia ryby
  • pęczek koperku
  • 100 ml wody
  • 1 łyżka mąki pszennej
  • sok z 1/2 cytryny
  • skórka z 1/2 cytryny
  • mały kubeczek śmietany 18%
  • sól
  • pieprz

Filety obtaczamy w mące i  smażymy z obu stron aż będą rumiane.

Na drugiej patelni wlewamy trochę oleju lub masła. Wrzucamy posiekany koperek. Smażymy chwilę.  Połowę wody mieszamy je z mąką, tak żeby nie było grudek. Resztę wody dodajemy do koperku. Po chwili dodajemy naszą mączną mieszankę. Mieszamy, dodajemy śmietanę, skórkę z cytryny, sok z cytryny, sól i pieprz. Mieszamy i gotujemy chwilę. Zestawiamy z patelni.

12 thoughts on “Ryba w sosie śmietanowym

  1. Oba sosy od razu sobie zapisuje :) Taka rybka musi byc pyszna. Ja tez lubie duuuzo cytryny :)

    Ksiazke Marty Gessler tez mam :) Udalo mi sie ja kiedys kupic w Krakowie w promocji. Tylko ja jakos nie moge sie jeszcze do tych przepisow przekonac i moze dlatego jeszcze nic z niej nie robilam. Najwyzszy czas sprobowac :)

  2. Ja jestem rybojadem i uwielbiam wszelkie innowacje w zakresie przyrządzania ryb. Z cytryną – nie wpadałbym na to – a dodatkowo nie przepadam za kwaśnymi potrawami. Ale skoro piszesz, że miałaś podobne obawy, a wyszło pysznie, to pewnie spróbuję. No i nie wiem, czy 2 wersja sosu prostsza – w końcu trzeba jeszcze 2 patelnię wyjąc, ba wyją, potem umyc! Pozdrawiam.

  3. Zrobiłam z sosem koperkowym, ale jak dla mnie był bardziej cytrynowy niż koperkowy. Więc następnym razem dam więcej koperku i mniej cytryny. Bo myślę, że na pewno będzie „następny raz” :)

  4. Anna-Maria, mam nadzieję, że będzie Ci smakować
    Szarlotek, udało się dotrzeć do sklepu?
    Zoś, ja lubię jak jest cytrynowy, sam jest średni, ale z rybą bardzo do mnie przemawia :) Cieszę się, że będzie następny raz

  5. Cześć!
    Właśnie udało mi się zrobić rybkę w sosie koperkowym. Genialny smak i konsystencja.
    Nigdy jeszcze tego nie robiłam, ale ze względu na dzisiejszy dzień wypadało spróbować czegoś nowego. :)
    Oczywiście musiałam za dużo nalać cytryny bo bardzo dobrze ją czuć, następnym razem dodam troszeczkę mniej ;p
    Dziękuję za tak dobry przepis, na pewno polecę go znajomym.
    Pozdrawiam :)

Dodaj komentarz

