Tarta z kremem cytrynowo-limonkowym

Ochota na gotowanie i sprawdzanie nowych przepisów powoduje u mnie sięganie po mniej typowe dla mnie przepisy. Zazwyczaj jestem miłośniczką czekoladowych mas, gęstych i ciężkich. Na którymś z blogów ostatnio widziałam, że tarta cytrynowa była bardzo chwalona, jako wspomnienie lata. Nigdy takiej tarty nie robiłam, a książce Jamiego Olivera – „Oliver w kuchni” akurat był przepis na tartę cytrynowo-limonkową. Samego nadzienia nie modyfikowałam, jednak ciasto kruche zrobiłam z innego przepisu, w którym było mniej jajek (z książeczki – „Kuchnia dla oszczędnych cz. 2”). Nadzienia wyszło mi na 2 1/2 tarty, więc jeśli planujecie tylko jedną to polecam zrobić z połowy, albo 1/3.

Składniki na ciasto kruche (na 2 porcje)

  • 2 żółtka (białka zostawiamy do posmarowania ciasta)
  • 100 g  cukru pudru
  • 350 g mąki
  • 150 g masła
  • 1 łyżka śmietany 18%
  • 1/3 proszku do pieczenia

Składniki na masę cytrynowo-limonkową

  • 350 g cukru pudru
  • 8 jajek
  • 350 ml śmietany
  • 200 ml soku z limonki (ja dałam sok z 5 limonek)
  • 100 ml soku z cytryny (ja dałam sok z 4 cytryny)
  • otarta skórka z jednej limonki

Żółta ucieramy z 2 łyżkami cukru pudru na puszystą masę. Mąkę, masło, śmietanę i pozostały cukier puder mieszamy z proszkiem do pieczenia i zagniatamy z utartymi żółtkami na jednolitą masę. Ciasto formujemy w kulkę i wrzucamy zawinięte w folię aluminiową na godzinę do lodówki.

Po godzinie wałkujemy je i wykładamy na natłuszczoną i wysypaną kaszą manną lub bułką tartą formę. I wstawiamy jeszcze na godzinę do lodówki. (Gdy mam mało czasu wrzucam ciasto kruche tylko raz na chwilę do zamrażarki i od razu wstawiam je do piekarnika.)

Masa: Wymieszaj cukier z jajkami. Dodaj śmietanę, potem sok z limonki i cytryny. Jeszcze raz wymieszaj.

Po wyjęciu z lodówki nakłuwamy ciasto widelcem i wstawiamy do piekarnika rozgrzanego do temperatury 180 st.  na 12 min. Ciasto lekko powinno zmienić kolor, ale nie powinno być zbyt przyrumienione. Wyjmujemy ciasto, smarujemy białkiem i na chwilę (2-3 min.) wstawiamy je do piekarnika. Następnie wyjmujemy i wylewamy masę. Wstawiamy do piekarnika na 40-45 min.

Masa po wyjęciu powinna w środku być jeszcze półpłynna, stwardnieje gdy wstawimy ciasto do lodówki na godzinę.

Gotową tartę możemy posypać cukrem pudrem.

One thought on “Tarta z kremem cytrynowo-limonkowym

  1. Pycha… Długo już chodzi za mną takie połączenie – kruche ciasto z cytrusami… Wygląda bardzo apetycznie🙂

Skomentuj

