Gniazdka zwane też pączkami hiszpański lub wiedeńskimi

U mnie w domu jedzenie nie było specjalnie powiązane z okolicznościami. Jako dziecko na każdą okazję żądałam sałatki jarzynowej. Owszem na Wigilię były smażone pierogi i karp, ale ciasto niezależnie od daty najczęściej bywa sernikiem. Generalnie rzecz biorąc dominowały sprawdzone przepisy. Zawsze mnie jednak trochę korciło, żeby robić coś „na okazję”, pierwszy pojawił się mazurek kajmakowy na Wielkanoc parę lat temu, a tymczasem zbliża się Tłusty Czwartek. Pączków u mnie w domu się niespecjalnie robiło,  z resztą zawsze miałam poczucie, że pączki domowe są zazwyczaj suche. Zdecydowanie bardziej wolę chrusty, czy jak kto woli faworki. W najnowszym numerze Kuchni za to widziałam urocze faworki wypełnione czekoladą, no i jeszcze gdzieś przemknęły oponki z serem. Ciężko było się zdecydować. W końcu stanęło na gniazdkach. Ciasto parzone robiłam kiedyś na karpatkę i bardzo dobrze je wspominałam. Jedynie trzeba było wykazać się cierpliwością by ostygło. Zwykła, chińska, plastikowa szpryca wcale się nie rozpadła, wbrew zapowiedziom niektórych. Pierwszy raz w życiu smażyłam coś na oleju, było zabawnie. Nie mam żadnych ran, ani blizn. Same gniazdka są dokładnie takie jak powinny być. Przepis za Moje wypieki.

Składniki ( na około 25 gniazdek, zależy od wielkości szprycy):

  • 20 dag mąki
  • 10 dag masła
  • szklanka wody
  • 4 jajka
  • szczypta soli
  • olej do smażenia

Na lukier:

  • 20 dag cukru pudru
  • łyżka soku z cytryny
  • 2-3 łyżki gorącej wody

W garnku gotujemy szklankę wody z masłem i szczyptą soli. Zmniejszamy ogień i na wrzątek jednym ruchem wsypać przesianą mąkę, cały czas energicznie mieszając. Ucieramy ciasto, aż będzie gładkie i zacznie odstawać od ścianek garnka. Studzimy. Ciasto miksujemy z wbijanymi kolejno jajkami. Przekładamy do szprycy cukierniczej. Z papieru pergaminowego wyciąć kwadraty o boku około 10 cm, posmarować je olejem. Na każdy wycisnąć kółka ciasta o średnicy 6 – 7 cm (można też najpierw wyłożyć je na papier, a potem wyciąć – jest chyba szybciej😉.

Olej rozgrzać w szerokim rondlu. Partiami wkładać pączki (papierem do góry, po chwili należy go usunąć – lekko odchodzi). Smażyć 4 – 5 minut z każdej strony, olej powinien mieć temperaturę około 180ºC (jeśli temperatura oleju będzie za niska, pączki nasiąkną nam olejem, wrzucone pączki na olej powinny skwierczeć i unosić się na powierzchni). Wyjąć, osączyć na bibule.

Cukier puder ucieramy z 2 – 3 łyżkami wrzątku i sokiem. Pączki odstawiamy do ostudzenia. Dekorujemy lukrem.

2 thoughts on “Gniazdka zwane też pączkami hiszpański lub wiedeńskimi

Skomentuj

