Babka z orzechami laskowymi i czekoladą

Ostatnimi czasy staram się nie piec ciast. Najczęściej piekę muffinki i ciastka. Mniejsze gabaryty, mniejsze wyrzuty sumienia i na dłużej wystarczają. Przed wyjściem do znajomych Mężczyzna poprosił „a może coś upieczesz, albo ugotujesz”. Pomyślałam i doszłam do wniosku, że to idealna wymówka, żeby upiec ciasto, bo w towarzystwie ilość kalorii rozkłada się na więcej osób! Porę niestety mamy wciąż zimową, więc definitywnie potrzebne było coś słodkiego z czekoladą. Jestem uzależniona od bloga Dorotuś, to u niej znalazłam przepis na babkę, jej blog jest skarbnica wypieków, znajduję tam coś na każdą okazję. Tak więc wyjęłam robot kuchenny, który powoli zaczynałam pakować i upiekłam ostatnie ciasto w mojej historii tego mieszkania. Ba, nawet zrobiłam polewę, którą zwyczajowo omijam, bo ciasta bez dodatków zazwyczaj mi bardziej smakują.

Ciasto upiekłam w tortownicy z kominkiem, ale forma była mimo wszystko trochę za dużo, w związku z czym ciasto wyszło niskie. Dlatego najlepiej za radą Dorotuś upiec je po prostu w keksówce.

Polewa jest genialna, optymalnie gęsta, lekko spływa po cieście, ale daje się rozsmarowywać i nakierowywać na odpowiednie partie.

Składniki na keksówkę:

  • 100 g gorzkiej czekolady
  • 4 jajka
  • 100 g cukru
  • 7 łyżek (z czubkiem) mąki
  • 1,5 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 100 g zmielonych orzechów laskowych
  • 1 łyżeczka kakao
  • 100 g masła
  • szczypta soli

Składniki na polewę:

  • 2 czekolady (ja dałam jedną gorzką i jedną mleczną)
  • 125 g masła

Masło topimy w garnuszku, chłodzimy. Czekoladę trzemy na tarce na najmniejszych oczkach.

Białka oddzielamy od żółtek. Ubijamy ze szczyptą soli na sztywną masę. Pod koniec ubijania dosypywać cukier , dalej ubijając. Dodajemy żółtka, ubijamy.

W osobnym naczyniu mieszamy mąkę, zmielone orzechy, proszek do pieczenia, startą czekoladę, kakao. Wszystko dodajemy do masy i mieszamy. Na końcu dodajemy roztopione masło i mieszamy.

Pieczemy w keksówce lub formie na babkę w temperaturze 175ºC przez około 40 – 45 minut, do tzw. suchego patyczka.

Polewa: Rozpuszczamy w garnuszku na gazie masło, wrzucamy połamaną czekoladę i mieszamy aż się rozpuści i połączy z masłem.

Wystudzone ciasto polewamy polewą czekoladową.

7 thoughts on “Babka z orzechami laskowymi i czekoladą

  1. Wygląda smakowicie, przez Ciebie muszę się posilić jakąś czekoladą, bo mnie aż taka ochota naszła😉

Skomentuj

