Babka orzechowa

Jakoś rzadko robię baby drożdżowe, za to mam sentyment do zwykłych babek. Wybrałam więc zwykłą ucieraną babkę tyle, że z orzechami.

Przy orzechach drobna uwaga – nim poszatkujecie/pokroicie orzechy przejrzyjcie czy nie ma tam skorupek, bo ja u siebie parę przegapiłam. Ale wszyscy żyją. I tak nic nie pobije ciasta z wiśniami czy czereśniami, które robiłam jeszcze w podstawówce. Trafiłam na słoik z owocami z pestkami. Kolega, który mnie wtedy podrywał omal się nie udławił, ale wolę sobie wmawiać, że to mój urok był. Ciasto zjadł do końca😉

Bardzo dobra babka. Nie za słodka. Idealna „do łapki”. Idealna dla faceta, który nie lubi zbyt słodkich ciast. Przepis od niezawodnej Dorotuś.

Składniki:

  • 250 g masła lub margaryny
  • pół szklanki wody
  • 1 szklanka cukru (może być czubata)
  • 1 cukier waniliowy – 16 g
  • 1 szklanka mąki
  • 1 szklanka zmielonych orzechów laskowych (lub innych) – ja dałam włoskie
  • 3 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 4 jajka (białka oddzielone od żółtek)
  • 50 g posiekanych orzechów laskowych (lub innych) – ja dałam włoskie
  • 2 płaskie łyżki kakao

Wszystkie składniki powinny mieć temperaturę pokojową.

Masło, wodę, cukier i cukier waniliowy umieszczamy w garnuszku. Gotujemy (mieszając) do rozpuszczenia się cukru, natychmiast zdejmujemy z palnika. Studzimy, masa może być lekko ciepła.
Mąkę, orzechy, proszek do pieczenia, kakao – przesiewamy.

Białka oddzielamy od żółtek, z białek ubijamy sztywną pianę.

Do miksera wlewamy przestudzoną masę maślaną. Następnie wsypujemy przesiane składniki, dodajemy żółtka, posiekane orzechy – wszystko dokładnie miksujemy. Na koniec dodajemy pianę z białek i mieszamy delikatnie łyżką.

Formę na babkę o wysokości 10 cm i szerokości 23 cm (w najszerszym miejscu) , z kominkiem, wysmarowujemy masłem, wysypać bułką tartą. Wylewamy ciasto. Pieczemy w temperaturze 175ºC około 45 minut (czas jest tu bardzo różny w zależności od piekarnika, należy już wcześniej sprawdzać patyczkiem, czy nie jest surowa).

Studzimy, posypujemy cukrem pudrem lub polać polewą.

Kuchnia Wielkanocna 2010

One thought on “Babka orzechowa

Skomentuj

