Ciasto na maślance ze śliwkami

Kuszą mnie przepisy, których nigdy nie robiłam. Ciasto z cukinią. Mężczyzna z kolei domaga się ciasta z marchewki. Zanotowany mam przepis na urocze ciasto upside down. Ale najbardziej to za mną chodzi zwykłe, dobre ciasto z owocami. Aktualnie mamy sezon na śliwki. Śliwki są tanie, śliwki są dobre. Ciasta ucierane są genialne w swej prostocie. Smakują genialnie nawet na surowo. Miałam ulubiony przepis na ciasto z owocami w liceum, oj zdecydowanie ciężko nie oblizywać łyżki przy nakładaniu ciasta do formy…  Tamtemu ciastu brakowało kruszonki. A to ciasto ma kruszonkę. Kruszonka jest dobra…

Przepis z bloga Kalejdoskop kulinarny. Tak jak napisała Majka ciasto dużo rośnie. Z braku foremki o podobnych wymiarach do 20x30cm użyłam blaszki 20×20 cm  i 35×12 cm i wcale nie wyszło niskie. Ciasto jest bardzo lekkie, taki puszek i szybko znika.

Składniki:

  • 185 g miękkiego masla
  • 280 g cukru
  • 1 1/2 lyzeczki ekstraktu z wanilii
  • 3 jajka
  • 300 g mąki pszennej
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 60 ml mleka
  • śliwki bez pestek przekrojone na pół (dałam ok. 40 dkg, ale można dać tyle ile tylko się upchnie)

Kruszonka:

  • 40 g mąki pszennej
  • 1 1/2 łyżki cukru
  • 35 g zimnego masła, pokrojonego na kawałeczki

Piekarnik rozgrzac do temp. 180°C.

Masło, cukier i ekstrakt z wanilii ucieramy w misce za pomocą miksera. Ciągle ucierajac dodawajemy po jednym jajku. Mąkę z proszkiem do pieczenia dodajemy do masy. Wlewamy mleko i miksujemy wszystko na gładką masę.

Blaszkę smarujemy masłem lub olejem, wysypujemy kaszą manną lub bułką tartą. Wylewamy masę, wykładamy na wierzch pokrojone śliwki (najlepiej skórką do dołu, jeśli położymy skórką do góry śliwki się zapadną i nie upstrzą ciasta swoim sokiem).

Przygotowanie kruszonki: mąkę, cukier i masło wrzucić do miski, wyrobić między palcami kruszonkę i posypać nią ciasto.

Wstawiamy formę do piekarnika i pieczemy ok. 40- 50 min. Przed wyjęciem ciasta z piekarnika sprawdzamy za pomoca patyczka czy już się upiekło.

9 thoughts on “Ciasto na maślance ze śliwkami

  1. znam moc tych nowych kuszących przepisów. i też tą chęc powrotów do starych, sprawdzonych.
    nie znam tylko smaku placka na maślance. ze śliwkami. a może nie pamiętam.. może kiedyś jadłam podobny.

    • Ja w domu zawsze robiłam ze śmietaną, te z maślanką są chyba lżejsze, ale wieki nie robiłam przepisu, który kiedyś znałam na pamięć, chyba trzeba go odświeżyć i porównać efekt

  2. Mnie szczególnie ciągnie do owych nowości. Przepisów niezwykłych i takich, których jeszcze nigdy nie próbowałam (a takich jest mnóstwo, bo moja przygoda z kuchnią trwa dopiero rok). Tyle tylko, że kiedy chcę eksperymentować, koniecznie muszę zostać sama w domu. Rodzina jakoś nigdy nie potrafi uwierzyć, że ciasto z cukinią czy marchewką może smakować…😉

    Ciasta ucierane bardzo lubię. A kiedy dorzucić do tego kruszonkę i śliwki… Cudnie!

    Pozdrawiam!

    • Mój Mężczyzna jest otwarty na nowości. Owszem zdarza mu się czasami na samym początku eksperymentu mocno kręcić nosem, ale koniec końców często smakuje mu bardziej niż mi😉
      Ale masz rację czego oczy nie widzą, żołądek chętniej przełknie

Skomentuj

