Hätäleipä. Fiński chleb awaryjny.

Latem całkiem straciłam ochotę do pieczenia chlebów. Wraz z chłodniejszymi wieczorami zatęskniłam za domowym chlebem. Upiekliśmy dwa różne chleby. Jeden rósł pięknie, dał się cudnie naciąć, drugi był lepki i rokował gorzej, ale to ten drugi podbił moje serce. Zamiast melasy dałam syrop kukurydziany przywieziony przez znajomego z USA, syrop ten ma cudowny lekko orzechowy posmak i zapach. Chleb pachniał orzechowo, był lekko wilgotny z śliczną strukturą. Nie był ani za słodki, ani za słony. Idealny. Chleb wg przepisu Liski.

Składniki

  • 1 op. suszonych drożdży (7 g)
  • 200 ml ciepłej wody (40-45 st C)
  • 2 łyżki melasy (dałam syrop kukurydziany, możecie zastąpić miodem)
  • 1 łyżka oliwy
  • 1 łyżeczka soli
  • 6 1/2 łyżek mąki żytniej
  • 1 szklanka i 6 1/2 łyżek mąki pszennej

Drożdże  rozpuszczamy w misce z ciepłą wodą. Dodajemy melasę, odstawiamy na 3-5 minut. Dodajemy oliwę, sól i mąkę żytnią i mieszamy.
Dodajemy mąkę pszenną,mieszamy 50 razy. Ciasto jest dość rzadkie i klejące.
Ciasto przekładamy do małej keksówki wysmarowanej tłuszczem i obsypanej np. otrębami. Odstawiamy do wyrośnięcia na 30-60 minut.
Piekarnik nagrzewamy do 230 stopni. Wstawiamy do piekarnika naczynie z wodą. Możemy też spryskać piekarnik w środku wodą. Po 10 minutach zmniejszamy temperaturę do 210 stopni i dopiekamy kolejne 20-30 minut.

6 thoughts on “Hätäleipä. Fiński chleb awaryjny.

  1. Aga, niestety nawet okruszków nie zostało
    Majka, może to kwestia melasy, mój syrop musiał być mniej słodki, bo to pierwszy chleb od dawna, który nie był za słodki.

  2. Też go piekłam; tyle tylko, że u mnie coś poszło nie tak. Chyba zbyt wcześnie po upieczeniu go pokroiłam i malowniczo „oklapł” z jednej strony. Ale i tak cudownie smakował!

Skomentuj

