Babka piernikowa

Co zrobicie jeśli zrobiliście świetną babkę z okazji wigilii w gronie znajomych, piekliście ją tuż przed wyjściem i nie zrobiliście ani jednego zdjęcia? Można zrobić zdjęcie telefonem i dorzucić jakieś przekształcenia, żeby wyglądało, że tak ma być. Ja tak zrobiłam😉 Przy następnej okazji, gdy będę robić tą babkę postaram się podmienić zdjęcie na takie na którym coś widać🙂
Babka jest świetna. Pachnie piernikiem, jest delikatna i puszysta. Delikatnie orzechowa. Ze swojej strony dorzuciłam kandyzowaną skórkę pomarańczową i zrobiłam polewę czekoladową. Babka znikała bardzo szybko.
Przepis pochodzi z bloga Moje wypieki.

Składniki:

  • 2/3 szklanki cukru
  • pół szklanki mleka
  • pół szklanki miodu
  • 125 g masła lub margaryny
  • 3 łyżeczki kawy rozpuszczalnej (w granulkach)
  • 1 szklanka zmielonych orzechów (włoskich, laskowych)
  • 1 szklanka mąki
  • 1,5 łyżeczki sody oczyszczonej
  • 2 łyżki przyprawy korzennej do piernika
  • 3 jajka, oddzielnie białka i żółtka
  • 50 g kandyzowanej skórki pomarańczowej

Na polewę

  • 100 g gorzkiej czekolady
  • 40 g masła

Cukier, mleko, miód, masło, kawę wrzucamy do garnka i podgrzewamy do momentu, gdy wszystkie składniki się rozpuszczą. Wtedy zostawiamy masę do ostygnięcia.

Do ostudzonej masy dodajemy orzechy, mąkę, sodę, przyprawę korzenną i skórkę pomarańczową. To wszystko miksujemy. Dodajemy po jednym żółtku, nadal miksując. Białka ubijamy na sztywną masę i delikatnie łączymy z masą ciastową.

Ciasto wylewamy do formy wysmarowanej masłem i wysypanej bułką tartą/kaszą manną o wymiarach 22 – 23 cm z kominkiem. Pieczemy około 50 – 60 minut w temperaturze 170ºC bez termoobiegu, do tzw. suchego patyczka. Jeśli włączamy termoobieg czas pieczenia będzie krótszy.

Przygotowujemy polewę – czekoladę roztapiamy w kąpieli wodnej, dodajemy masło i mieszamy, aż będzie gładka. Rozsmarowujemy na cieście. Ja posypałam jeszcze płatkami migdałów i żurawiną.

11 thoughts on “Babka piernikowa

  1. Jan Bury, cóż więcej dla Ciebie
    Asieja, a ja zawsze była minimalistką i najbardziej lubię bez polewy (jeśli chodzi o smak), natomiast jeśli o wygląd to mi się bardzo podobają w czekoladowej polewie🙂

  2. U mnie w domu piekło się babki również na Boże Narodzenie. Prawdopodobnie dlatego, że forma babki jest pełna bakalii czy przypraw piernikowych, które Bożemu Narodzeniu też nie są obce. Za granicą jest wiele tradycyjnych ciast z bakaliami jak chociażby panettone http://whiteplate.blogspot.com/2010/12/swiateczne-ciasto-drozdzowe-z-bakaliami.html
    Moja rodzina akurat nigdy nie była specjalna restrykcyjna jeśli chodzi o tradycję.
    No, ale od Ciebie tylko zależy co chcesz wiedzieć w święta na swoim stole🙂

Skomentuj

